HILVERSUM
NCRV studio
Talpa
De architect bedacht als motto: „Spin in het web”. Want volgens deze Jacob van der Veen was de omroepstudio het hart van de zaak en hoorde die dus in het midden van het complex, als een echte omroeper: “alle afdeelingen behooren om hém te worden gegroepeerd”. Boven de studio accentueert bovendien een 27 meter hoge toren trots het hart van het nieuwe NCRV studiocomplex.’
Rood of geel
De keuze van de architect verliep via een strenge anonieme selectie uit vier gereformeerde en vier hervormde architecten. Het winnende ontwerp was van de hand van J.H. van der Veen. Hoewel het bestuur van de NCRV liever had gezien dat de architect had gekozen voor rode bakstenen koos Van der Veen nadrukkelijk voor de kleur geel “omdat het gebouw dan mooier zou afsteken tegen het groen van de Peerlkamplaan.”
En zo verrees het studiogebouw van de NCRV met bijbehorende fietsenstalling in de bouwstijl die stadsarchtitect Dudok in Hilversum introduceerde. Er werd gebouwd in de periode 1938-1941.
Het gebouw bevatte oorspronkelijk één grote en vijf kleinere studio’s, gegroepeerd rond een centraal gelegen omroeperscel. In de loop van de tijd zijn er diverse aanpassingen, uitbreidingen en verbouwingen geweest. Via een onderaardse gang werd de verbinding met de naastgelegen Villa Henriëtte tot stand gebracht, die als kantoor werd ingericht.
Toch ook Dudok
Prominent voor de zuidgevel steekt het terras over een rechthoekige typische ‘Dudok’ vijver. Zijn stijl is alom vertegenwoordigd. De platte daken hebben een overstek en de gevels zijn opgetrokken in gele baksteen met grote glaspuien met (oorspronkelijk) stalen kozijnen. Boven de begane grondlaag steken de blinde gevels van de inpandige kleine studio ‘s iets uit. Rond de voet van de toren een smalle horizontale vensterstrook met afgesnoten hoeken, die de centrale hal in het gebouw verlicht. In de toren vier lagen kleine rechthoekige vensters en bovenop een sierbekroning. De strakke lijnen van het studiogebouw vallen mooi op in het glooiende terrein.
Groot belang
Voor in de hal ontwierp glazenier Max Nauta een groot glas-in-lood drieluik.
In het midden een vrouwenfiguur die de NCRV symboliseert te midden van enkele belangrijke kerkelijke gebouwen in Nederland. Het linker raam bevat de gelijkenis van de zaaier en in het rechter raam een maaier, arenbindster en een boer. Het gebouw is van groot stedenbouwkundig belang vanwege de beeldbepalende situering aan de Bergweg met de hoge toren als belangrijk oriëntatiepunt.
In 1999 is het gebouw in opdracht van de nieuwe eigenaar van Wilsum grondig gerestaureerd door ir. C.O. Bouwstra en is met name de hal in oude staat hersteld. Van Wilsum, ook tuinliefhebber, liet het park renoveren naar een ontwerp van J. Greve door Architectenbureau Groen. Het gebouw is o.m. gebruikt door PNO Media en Zorg. SONOS Audiosystemen heeft er nu zijn thuisbasis.
Gemeentelijk Monument
Rijksmonument